Project image
Tien seconden onoplettendheid en huilende schrijvers

Wist je dat ‘worden’ en ‘beginnen’ woorden zijn die je beter niet gebruikt in een tekst? Worden is passief en een begin sla je best over. Natuurlijk begint een goede copywriter te huilen van slechte copy, maar je mag ook gewoon zeggen: hij huilt. En een tekst wordt inderdaad geschreven door een tekstschrijver, al klinkt ‘de tekstschrijver schrijft’ een pak beter. Dynamischer. Actiever.

De copywriter is doorgaans niet de populairste van het pak. Een flashy design, een sterk beeld en strakke montage springen veel meer in het oog. Bovendien, iedereen heeft leren schrijven, toch? Nou, nee dus. Iedereen kent de 26 letters van het alfabet en dat is toch net iets anders. Iedereen kan “do, re, mi” zeggen, maar met je stem het publiek beroeren is nog van een andere orde en het resultaat van een stuk talent en heel veel oefening. Voor tekstschrijvers geldt precies hetzelfde: talent en heel veel oefening. Copywriters zijn nieuwsgierige lezers die van veel markten thuis zijn en een brein hebben dat de nadruk legt op taal en veel minder op wetenschap. Talent. Ze schrijven bovendien graag. En veel. Oefening. Vooral dat laatste is belangrijk, want zelfs heel veel talent gaat verloren als je het niet traint.

Copywriters zijn huurwoordenaars, teksttovenaars, verhalenvertellers en ze kennen de trucjes die je tot hier doen lezen. Dat is op zich al een verdienste. Wat? Dat niemand je verhaal beter kent dan jij zelf? Tuurlijk. Dat is meteen ook het grootse probleem. Jij kijkt er met eigen ogen naar terwijl je er middenin staat. Een blik van buitenaf en een hoofd vol trucjes, gekoppeld aan lezerspsychologie en verbonden met een pen die selectief schrijft, dat levert een heel ander resultaat op.

Copy is die ene kasseistrook uit Parijs-Roubaix. Dat stuk vals plat net voor de echte klim begint. Copy zijn die tien seconden onoplettendheid. Je zal er de koers misschien niet mee winnen, maar je kan er wel alles door verliezen. Goede copy vertelt jouw verhaal, in de juiste woorden en op een aantrekkelijke manier, houdt in één vloeiende beweging de aandacht van de lezer vast en overtuigt, verbaast, informeert of beïnvloedt. Copy is een vak apart.

Gepubliceerd op:

15-11-2018

Terug naar overzicht